«تناقض، پاد فرهنگی و خود حذفی»: رهیافتی بر «کنش» دانشجویان دورهی کارشناسی تئاتر دانشگاه تهران، در چهارچوب نظریات بوردیو
نویسندگان
چکیده مقاله:
دانشجویان تئاتر در «میدان تحصیلی دانشگاهی» غالباً از عادات و سلایق مشترک برخوردارند، که گاه منجر به بروز کنشهای متعدد در آنها میشود. امید نظام آموزشی آن است که این کنشها در راستای مشروعیت بخشی هرچه بیشتر به خود، رشته دانشگاهی (تئاتر) و دانشکده تئاتری صورت پذیرد (کنش مثبت). این مشروعیت بخشی، «سرمایهی فرهنگی» و تحصیلی عظیمی را به وجود میآورد که درنهایت ساختمان قدرت نمادین دانشگاه و دانشجویان را به وجود میآورد و میتواند بر فضای خارج از دانشگاه یا «میدان اجتماعی» تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر تلاش دارد تا بررسی کند که آیا دانشکدهی هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران، با کاهش قدرت نمادین خود مواجه بوده و مشروعیت گذشته را دارد، یا خیر. پاسخ این سؤال را میتوان در عادات و سلیقههای دانشجویان تئاتر این دانشکده جستجو کرد. این پژوهش نشان داد که «زیر میدان» جدیدی در «میدان دانشگاهی» دانشکدهی هنرهای نمایشی و موسیقی توسط خود دانشجویان به وجود آمده، که از قواعد و دغدغههای خاص خود برخوردار است. دادههای پژوهش نشان میدهند که این میدان از دانشجویان بهعنوان «عاملان» خود، گرایش به سمت پاد فرهنگی و بیکنشی را میطلبد؛ که در آن، عاملان دچار تناقض و خود حذفی میشوند و "سکوت" در برابر هر کنش بیرونی به ارزشی برای کسب اعتبار تبدیل می-شود. برای انجام این پژوهش میدانی، پرسشنامهای با 63 سؤال که بر اساس چهارچوب نظری پیر بوردیو تنظیمشده بود در اسفندماه 1392 در میان 115 دانشجوی دوره کارشناسی تئاتر توزیع، و نتایج بهدستآمده مورد تحلیل قرار گرفتند. هدف نهایی این مقاله آن است تا از بطن شناسایی عادتها و سلیقه رایج در میان این دانشجویان، موانع پیش روی کنش مثبت دانشجویان را کشف کند، و پیشنهادهایی برای رفع این موانع ارائه کند.
منابع مشابه
پروپاگاندا در مکتب سقاخانه بر اساس نظریات پیر بوردیو
دوره گذار ایران در جریان مدرنیسم بعد از انقلاب مشروطه، با شکل گیری مکتب سقاخانه به عنوان یک جریان هنری منسجم تعریفی دوباره یافت. این مکتب که مقارن با حکومت پهلوی بود منجر به تحولات بسیاری در حوزه هنر شد. حمایتهای دولت با سیاستهای فرهنگی سبب بسط و گسترش تشکلهایی با اهداف مدرنیستی شد که شکلگیری مکتب سقاخانه را میتوان یکی از آنها عنوان کرد. این مکتب با پروپاگاندای ویژهای پاسخگوی اهداف و سیا...
متن کاملبررسی همدلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران
Empathy is a necessary condition for an effective nursing care. An empathetic relationship between nurse and patients leads to positive treatment outcomes and moral sensitivity among students in clinical and educational environments. This study was conducted in 2014 to determine the level of empathy among nursing students and its relationship with their demographic data. A cross-sectional study...
متن کاملبررسی نمودهای آراء و نظریات باختین در تئاتر استانیهفسکی
ولادزمیر استانیهفسکی، یکی از شناختهشدهترین کارگردانان اخیر تئاتر میباشد. وی بعنوان موسس و کارگردان هنری گروه تئاتر گارژنیتزه، دستاوردهای بسیاری را در زمینههای فرآیند تولید و اجرای تئاتر کسب نموده و این دستاوردها مورد توجه بسیاری از گروههای اجرایی و نظریهپردازان قرار گرفته است. بنابر اعتقاد بسیاری از منتقدان و نظریهپردازان عرصهی تئاتر از جمله پال آلین محقق انگلیسی، مهمترین علل کسب دست...
متن کاملمقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی با دانشجویان کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات در دانشگاه تهران
هدف: تشخیص اختلاف بین سواداطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، و دانشجویان رشته فناوری اطلاعات دانشگاه تهران است. روش/ رویکرد پژوهش: پیمایشی - تحلیلی از نوع کاربردی یافتهها: میزان آشنایی و مهارت دانشجویان هردو رشته در تمام زمینههای مورد بررسی، شامل: میزان مهارت در استفاده از ابزارهای جستوجو و بازیابی اطلاعات، میزان آشنایی با منابع اطلاعاتی مرتبط با رشته تحصیلی، میزان م...
متن کاملرابطه هوش فرهنگی و فرهنگ سازمانی مطلوب (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی)
مقدمه و هدف پژوهش: در رویکردهای جدید علم مدیریت، کار تیمی و نحوه همکاری و تعامل با دیگران اهمیتخاصی دارد. در این زمینه هماهنگی میان فرهنگ کارکنان و فرهنگ سازمان محل اشتغال، شرایط را برای تسههیل وتداوم همکاری فراهم می-کند. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان هوش فرهنگی و فرهنگ سازمانی مطلهو ازدید دانشجویان رشته مدیریت به عنوان مدیران آتی سازمان ها و نهادهای کشور است.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی، ...
متن کاملپروپاگاندا در مکتب سقاخانه بر اساس نظریات پیر بوردیو
دوره گذار ایران در جریان مدرنیسم بعد از انقلاب مشروطه، با شکل گیری مکتب سقاخانه به عنوان یک جریان هنری منسجم تعریفی دوباره یافت. این مکتب که مقارن با حکومت پهلوی بود منجر به تحولات بسیاری در حوزه هنر شد. حمایت های دولت با سیاست های فرهنگی سبب بسط و گسترش تشکل هایی با اهداف مدرنیستی شد که شکل گیری مکتب سقاخانه را می توان یکی از آن ها عنوان کرد. این مکتب با پروپاگاندای ویژه ای پاسخگوی اهداف و سیا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 3
صفحات 61- 84
تاریخ انتشار 2016-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023